יום שבת, 2 באפריל 2016

זנים
בפעם הקודמת דיברנו על האדמה ועכשיו נדון בזני זיתים ,  לא נעבור על כול 300 זני הזית הקיימים בעולם , אלה נדון בעיקריים שיש בישראל.
הראשון כמובן הסורי, יותר נכון לקרוא לו צורי כי מקורו באזור צור שבלבנון ,  זן הזית הזה הנו הנפוץ ביותר במגזר , בחקלאות המסורתית, כיוון שהוא גדל "בעל" (ללא השקיה) טוב לכבישה ולשמן, יש לו אחוזי שמן גבוהים מאוד אבל רגיש למחלות כמו "דוררת" ו" עין הטווס"
אני אוהב לכבוש את הסורי כיוון שתמיד מצליח ומאוד טעים .
שמן : במגזר אוהבים מאוד את "הסורי" למה???
כי הם רגילים . מי שנולד ורגיל לאכול את השמן הזה הזנים האחרים יהיו מוזרים מאוד בשבילו.
 לשמן הזה יש נוכחות גבוהה מאוד , הוא חריף מאוד ומריר מאוד ויש לו באופן טבעי חומציות גבוהה;
בטיגון, יש לו ריח עז, כול הבית יודע שמטגנים בשמן.
לחך שלא רגיל לסורי קשה מאוד להתרגל אליו ולכן הוא משמש רק לטיבול,וגם באופן מועט כי הטעם שלו משתלת על האוכל.
ולכן כול אחד צריך להתאים את השמן שהוא בוחר לחכו ולטעמו . (כבר אמרנו כמו יין)
מי שנוטע את הזן הסורי בכרם מקצועי צריך להקפיד על מרווח גדול מאוד , לפחות 5מטרים בן העצים ו7.5 מטרים בן השורות, צריך לזכור שהעץ מתפתח לאט מאוד, יקח כ8 שנים עד אשר העץ מזן סורי יהפוך לכלכלי.
מי שנוטע את הזן בגינה בן אם עץ צעיר ובן אם עץ מבוגר  שיכין כ 35-40 מ"ר לעץ.
בשנותיו הראשונות חובה להשקות את העץ 
עדיף להשקות את העץ גם בהמשך , הוא מניב יותר והוא כלכלי יותר.
סיפור:
ההיתי בתרגיל צבאי באזור בית נטופה  והנה אני עובר בעת המסיק ורואה פעם ראשונה בחיי מכונות למסיק זיתים.
עוצר לראות את הפלא ,ומדבר עם בעל הכרם , בעל מסעדת "נימ"ר בצומת גולני
ולאחר קפה אחד או שניים אומר לי:
"יש לי 150 דונם זיתים אם  היה לי מים בשבילם הייתי מיליונר". 
מדובר באדם שמבין דבר או שניים בזיתים וכמובן הוא מגדל זיתים מזן סורי.
אלון


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה