יום שבת, 9 באפריל 2016

ברנע
דיברנו כבר על הזן הסורי שהו הזן הנפוץ בן זני הזיתים בחקלאות המסורתית .
היום נציג את ה"ברנע":
הוא המלך של הכרמים המקצועיים , כמעט ואין כרם שגילו מתחת ל 15 שנים שאינו מתהדר בברנע.
מקור הזן בקדש ברנע ישראל. ולכן שמו.
פיתוח ישראלי שאף נפוץ בעולם . בארץ אוכלים את הלב שלא רשמו עליו פטנט. וכיום נטוע ברחבי העולם כולו ובמיוחד באוסטרליה.
זן הזית הזה נועד ליצור שמן זית. 
בעל סרוגיות נמוכה, מניב כ 200 ק"ג שמן בממוצע לשנה לדונם.
עץ גבוהה מאוד , אם לא מרסנים אותו יכול להגיע לגבהים של 8-10 מטרים.
שמן הזית המופק מימנו עדין מאוד עם חומציות מאוד נמוכה.
מתאים לטיבול , בישול וטיגון , מתאים מאוד לחך הישראלי, בניגוד לשמן הזית שמופק מהסורי, שמשתלט על כול אוכל, שמן הזית הזה משתלב מאוד בכול מאכל..
ואמרנו מתאים מאוד לחך שלא גדל על הטעם של הזן הסורי.
הזית עצמו גדול יחסית . 
חשוב לנטוע אותו במרווח של 4*7 מטרים.
אם נוטעים "להדליה" אז חשוב לרווח בן העצים ל 4.5 מטרים בן עץ לעץ

כרם בשדה אליעזר מזן ברנע ניטע בפברואר 2011








אמרנו שנועד לשמן ולא לכבישה והנה סיפור.

רזי  מסכנין שמוסק אצלי,  בתום המסיק מבקש זיתים לעצמו "דלי ירוק ודלי שחור"
אומר לי " אלון השנה אין זיתים אצלי ויש חתונה חייב"
אני אומר לו "אין בעיה אבל אין סורי,  יש רק ברנע , זה זן שנועד לשמן"
רזי אומר לי " אין בררה זה מה יש, חייבים"
"תפדל...."



כרם מזן ברנע בשדה אליעזר ניטע בפברואר 2007








עוברת שנה, שוב מסיק ואני שואל את רזי?
נו איך יצאו הזיתים הכבושים???
אומר לי " יצא מצויין ,,, לא הרגישו בכפר שזה ברנע... לזית יש צורה אסימטרית והיו בטוחים שזה סורי"?
מכאן מבינים שגם ניתן לכבוש אותו
אלון

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה