יום חמישי, 24 בנובמבר 2016

בבית הבד (הבור)

בפוסטים הבאים נספר על בית הבד, על מה קורה בו מה עושים אך עושים ולמה. ובמקביל נספר  על מה קורה בכרם לפי תקופת השנה.

היום נדבר על הבור .
הבור בבית הבד
הבור הוא שער הכניסה לבית הבד, לתוכו שופכים את הזיתים שנמסקו וכאן מתחיל כול התהליך.
הבור בנוי בצורה קונית, כך שכול הזיתים מתרכזים בתחתית כאשר מהתחתית יוצא המסוע הנראה כאן בתמונה עמוס בזיתים.
בקצה הבור ישנה דלתית המווסטת את כמות הזיתים שעולה במסוע, ככול שהזיתים יותר "נקיים" דהינו ללא עלים וענפים אזי פותחים את הדלתית יותר, וכמות הזיתים העולה במסוע גדולה יותר.

ליד הבור נמצא "המקל"  ישנו מקל ארוך באורך של שני מקלות מטאטא , במקרה שלא יוצאים זיתים למסוע אז עם המקל דוחפים אותם אל הבור, דהינו פותחים את הסתימה .

כאשר שופכים את הזיתים לבור עושים זאת בצורה נמרצת וזריזה, למה לא יודע, לא הצלחתי להבין את אנשי המגזר למה עושים זאת במהירות, הרבה מעבר לספיקה של המסוע, אבל תמיד עושים זאת כך.

לא שופכים את הזיתים לבור לפני שהמפעיל הורה לך לעשות זאת , כיוון שעליו לעצור את המסוע ולהפנות את הפרי שלך לתא המיועד לך  וכול זאת על מנת שלא יתערבב הפרי שלך עם הפרי של קודמך.

כאשר הבור מתרוקן לוקחים את המקל ודוחפים כלפי המסוע את הזיתים האחרונים, שהפרי שלך ישאר שלך , אתה רואה בסוף את אנשי המגזר נלחמים להכניס למסוע את אחרון הזיתים וזה לא דבר פשוט בעזרת מקל באורך של שלושה מטרים להתעסק עם זית קטן, אבל ככה עושים.

אנחנו מבאים את הזיתים במכלים "דולבים" במגזר מביאים את הזיתים בשקים , ואתה רואה רכבים מסוגים שונים החל ברכב שבקושי נוסע  עד לרכבי יוקרה מסוג מרצדס או BMW עמוסים  בשקי זיתים ומגיעים עד הבור , עניין של מסורת.
לכול אחד יש את שיטת הקשירה שלו לפתח השק , חלקם חותכים את החבל הקשור חלקם פותחים את השרוך, וחלקם משתמשים בענפי זית לטובת סגירת פתח השק.

את השקים הרקים מערמים ומכינים ליום המסיק הבא.

תמיד מעניין ליד הבור.

אלון קמינקר

ניתן לרכוש שמן זית כתית מעולה 0522369955



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה